< Till bloggens startsida

SACO-mässan

Hej!
Som de flesta av er kanske vet, var jag och min klass (samt femtioelva tusen andra klasser) iväg till Stockholm, och SACO-mässan.
 
SACO-mässan är en mässa där olika högskolor, kurser och program får visa upp sig. På så sätt får vi, som ska välja högskola och universitet, bättre koll över vad vi kan välja mellan. 
 
Förutom olika montrar fanns det även seminarier, där man fick information och tips inför studietiden. Man kunde välja mellan att få reda på högskolor utomlands, studielån, hur man kan lägga upp arbetet och tips på hur man kan välja, bland annat. Det fanns så mycket att välja mellan, men allt berodde på vad man var intresserad av, såklart. Många av seminarierna handlade om naturvetenskapsprogram, endast ett seminarie om språk tex.
 
En av många saker, och anledningar till varför jag berättar detta för mina få läsare, är för att man blev så inspirerad! Om du har svårt att välja, eller inte har någon aning alls om vad du vill bli, är denna mässa perfekt! Du kunde bara gå runt där och titta, prata med studievägledare från de olika skolorna, och göra tester för att se på ett ungefär vad du passar som.
 
Jag hade innan mässan en aning om vad jag ville bli, en kriminolog, men efter att ha pratat med människor som jobbar som kriminologer har jag ändrat mig. Jag tycker att det är vansinningt otroligt spännande, men jag vill inte jobba med det. Dels kommer jag ha mardrömmar varje natt, och vara livrädd för allt, men jag känner att det är inget yrke som behövs för tillfället, då det redan finns många kriminologer. Jag vill ju fylla en funktion, inte bara vara en börda.
 
Det är helt okej att vara skräckslagen, ha panik och gräta lite då och då, för att välja högskola är hemskt. Man vill inte spendera 4 år på ett program som är helt fel, eller i en stad som man endast mår dåligt av (stor eller liten stad spelar ingen roll, alla är olika!).
 
Nu när jag skrivit min lilla 2000 sidor långa uppsats, och lekt studievägledare, hoppas jag att jag gett någon lite idéer i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0